top html web creator software

Project FGSP

Het project dat we op onze school willen realiseren is het vernieuwde station van Gent zo nauwkeurig mogelijk nabouwen op schaal 1/87. Het is ook de bedoeling dat er miniatuurtreinen kunnen rondrijden die bediend worden door een centraal bedieningsbord. Het volledige project wordt uitgewerkt en uitgevoerd door leerlingen van onze school. 

Bovendien willen we een volledig operationeel station bouwen met werkende liften en seinen, rondrijdende treinen en veiligheidssystemen. Ook willen we alle gebouwen die op en rond de stationssite staan nabouwen in hout. De gerenoveerde perrons en overkappingen willen we op school laten vervaardigen door de leerlingen mechanica. Het is de bedoeling om het station na te bouwen in zijn eindfase zoals het er binnen enkele jaren in werkelijkheid zal uitzien.

Hiervoor werken wij nauw samen met NMBS, Infrabel en Eurostation.          

SHARE THIS PAGE!

Van idee tot uitvoering

Elke medewerker van dit project doet dit uit vrije wil en eigen plezier. Lees hier waarom.

Als leerkracht aan een technische school en als modeltreinbouwliefhebber vond ik het geen slecht idee om dit project op te starten. Dit is een grote meerwaarde voor de leerlingen omdat bijna alle technische vakken uit verschillende richtingen en jaren aan bod komen. Zo zien deze leerlingen ook welke vaardigheden er in een andere richting nodig zijn. Aan de buitenwereld kunnen wij met dit project dan ook aantonen wat er gerealiseerd kan worden met techniek en hoe nauw dit verbonden is met het echte leven want veel mensen staan daar niet bij stil. Het is voor mij ook een grote uitdaging om een project van zo’n omvang uit te werken.

In mijn vrije tijd ben ik lid van het Stoomcentrum in Maldegem. Deze vereniging bewaart, restaureert en onderhoudt oude stoom- en dieseltreinen van het NMBS-erfgoed. Ik ben enorm gepassioneerd door treinen en alles wat er mee te maken heeft. Toen ik op het PTI zat en de heer Rouzeré me dit project voorstelde, was ik direct verkocht. Een unieke originele uitdaging, ongezien, vond ik het. Ik was direct aangetrokken en sprong op de kar zonder aarzelen. Het station van Gent-Sint-Pieters nabouwen na renovatie zag ik als een uitdaging en verrijking. Toen het project opgestart werd, was ik echter laatstejaarsstudent. Ik heb de kans gehad deel te nemen aan de opstart en blijf nu verbonden via webhosting. Mijn schouders en fierheid zullen echter te allen tijde aan dit project gewijd zijn. Jonas Baecke (oud-leerling PTI)

Woordje over dit project van Directie. Meerwaarde school?

Waarom mee op de kar springen?

Ik ben mee in dit project gestapt omdat het mijn interesse wekte. Het lijkt me leuk om het volledige station na te bouwen. Het spreekt me ook aan omdat in het nabouwen van dit station meerdere vakgebieden van onze school aan bod komen. Naast hout ( de studierichting die ik nu volg op het PTI) is het fijn iets extra bij te leren over mechanica, elektriciteit, elektronica, … Met nog 3 jaar te gaan op deze school zal ik goed mijn steentje goed bijdragen in dit project, en mee bouwen naar een schitterend resultaat.

technisch plan van de het project
Jonas Baecke (oudleerling), Lennert Verstraete en Niels Martens zijn leerlingen van onze school die bezig zijn met een project om zo nauwkeurig mogelijk het vernieuwde station van Gent na te bouwen op schaal 1/87. Ze hebben nu ook een eigen website met alle informatie. Die is te bekijken via onze nieuwsberichten op onze eigen website (http://ptieeklo.be/) of rechtstreeks via http://lln.ptieeklo.be/ .


(c) PTI Eeklo - Facebookpagina

https://www.facebook.com/ptieeklo